Збитки, завдані воєнними діями російської федерації, є колосальними. Багато підприємств до цього часу не мають доступу до власного майна через окупацію територій і не завжди володіють інформацією щодо його стану та цілісності. Але це не означає, що треба чекати деокупації, щоб почати діяти. Варто скористатись можливістю відшкодувати завдані агресором збитки.
Так, Фонд держмайна нещодавно видав інструкцію, яка передбачає п'ять кроків бізнесу для підготовки належного звіту про оцінку таких збитків. Крім того, не варто забувати про необхідність належним чином провести списання такого майна в бухгалтерському та податковому обліку з метою мінімізації нарахувань з боку податкових органів.
Податковий облік зруйнованого та пошкодженого майна на підконтрольній Україні території.
Ключовим аспектом є необхідність формування цих витрат виключно на підставі первинних документів. Для врахування у складі витрат платника податку втрат від псування або знищення його майна внаслідок війни необхідно належним чином оформити документальну базу.
За позицією податкових органів, яка була висловлена у Листі від 05.05.2022 р. №3781/7/99-00-04-01-03-07, потрібно починати з проведення інвентаризації. Процедура проведення інвентаризації регламентована Положенням про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879.
Перш за все, для проведення інвентаризації потрібно створити комісію, визначити обсяг та строки проведення інвентаризації. Внаслідок інвентаризації варто чітко визначити стан об’єктів, які постраждали внаслідок бойових дій, а також можливість та економічну доцільність проведення відновлювальних робіт.
За результатами інвентаризації комісія оформляє інвентаризаційні описи, акти, відомість, протокол, а керівник на підставі цих документів приймає відповідне рішення чи то про списання об’єктів, чи то про проведення ремонту, чи то про консервацію об’єкта.
Для правомірного списання зруйнованого майна варто формувати ґрунтовну доказову базу та провести низку заходів, а саме:
звернутися до ДСНС з метою офіційного підтвердження факту пожежі або руйнування об’єкту;
звернутися до правоохоронних органів з метою фіксації кримінального правопорушення та факту знищення чи пошкодження майна;
звернутися до органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади з метою проведення обстеження та складання актів про пошкодження майна (зразок заяви);
самостійно здійснити всі можливі заходи щодо фіксації факту пошкодження майна (фото- та відеофіксація, показання свідків);
провести експертизу та отримати оцінку пошкодженого чи зруйнованого майна;
отримати сертифікат ТПП про форс-мажорні обставини.
Останнім кроком є відображення результатів інвентаризації в бухгалтерському обліку та списання знищених активів на підставі сформованої доказової бази.
При списанні втрачених запасів слід дотримуватись Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну України від 10.01.2007 р. №2.
Податковий облік зруйнованого та пошкодженого майна на окупованій території
Варто зауважити, що питання обліку майна, яке перебуває на окупованій території, не є новим, адже війна в Україні розпочалась ще у 2014 році.
У п. 8 Положень про інвентаризацію активів та зобов’язань від 02.09.2014 №879 закріплено, що підприємства, які знаходяться на тимчасово окупованій території, проводять інвентаризацію у випадках, обов’язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов’язання та власний капітал цих підприємств.
Провести інвентаризацію слід станом на 1 число місяця, який йде за місяцем, в якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.
Можливі ПДВ-наслідки
У першу чергу варто звернутись до п. 189.9 ст. 189 ПКУ. Так, за загальним правилом, якщо основні засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, то така ліквідація в цілях оподаткування рахується постачанням основних засобів за звичайними цінами.
Однак є виняток з цього правила. Так, ПДВ при ліквідації основних засобів можна не нараховувати:
якщо основні засоби знищені чи зруйновані внаслідок дії обставин непереборної сили;
якщо основні засоби ліквідуються без згоди платника податку, наприклад, при викраденні;
якщо основні засоби знищені, розібрані або перетворені в інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за своїм первісним призначенням.
Отже, з аналізу вказаної норми податкового законодавства, ліквідація основних засобів внаслідок форс-мажору (на підставі сертифікату ТПП про форс-мажор) є однією з трьох підстав ліквідації основних засобів без ПДВ наслідків.
А втім, зверніть увагу на те, що у своєму листі від 05.05.2022 р. №3781/7/99-00-04-01-03-07, податкові органи розглядають можливу ліквідацію майна через воєнні дії саме на підставі дії форс-мажору з обов’язковим підтвердженням таких обставин сертифікатом ТПП.
У будь-якому випадку, необхідно належним чином документально оформити списання основних засобів, знищених чи пошкоджених у результаті війни з метою ненарахування ПДВ.